Interview met medewerker Thomas Moens

“Ik ben niet de typische ICT’er – ik zit niet alleen achter een scherm”

Thomas Moens werkt sinds maart 2024 bij UnitIT als ICT-specialist. Samen met collega Owen vormt hij de eerstelijns en tweedelijns servicedesk. Thomas studeerde eerder af aan het mbo én hbo in de richting van ICT-infrastructuur, en vond bij UnitIT de perfecte plek om verder te groeien. In dit interview vertelt hij over zijn werk, zijn ambities en zijn voorliefde voor techniek én klantcontact.

Van mbo tot hbo: altijd bezig met infrastructuur

“Ik ben begonnen op het mbo, ICT-beheer niveau 4, en daarna doorgestroomd naar het hbo aan Fontys,” vertelt Thomas. “Daar koos ik opnieuw voor infrastructuur, want dat past gewoon bij mij. Netwerken, routers, firewalls… hoe je ervoor zorgt dat een bedrijf online kan werken. Niet alleen het aanleggen ervan, maar ook het onderhoud en het oplossen van problemen.”

Toen zijn studie afgerond was, ging Thomas solliciteren. “Zo kwam ik bij UnitIT terecht. Een goede match, want hier doe ik precies waar ik voor geleerd heb – én meer.”

Werken op de servicedesk en bij de klant

Samen met Owen beantwoordt Thomas de inkomende vragen via de servicedesk. “We lossen tickets op via de telefoon of nemen de computer op afstand over. Maar we gaan ook regelmatig zelf naar klanten toe. Dat maakt het werk heel afwisselend.”

Daarbij werken ze niet met vaste klanten of accounts. “Iedereen helpt iedereen. Maar inmiddels ken ik wel zo’n beetje al onze klanten,” lacht hij.

Wat hij leuk vindt aan zijn werk? “Het is ontzettend divers. Geen dag is hetzelfde. En klanten vinden het fijn als ze echt even gehoord worden. Dat ze hun verhaal kwijt kunnen en merken dat we meedenken.”

Persoonlijke ontwikkeling staat centraal

Binnen UnitIT krijgt Thomas veel ruimte om zich te ontwikkelen. “Ik heb inmiddels het MS-900 certificaat gehaald – dat geeft brede kennis van Microsoft 365. Maar ik wil me verder specialiseren, binnen de Modern Workplace van Microsoft 365. Bijvoorbeeld Microsoft Intune en Autopilot hierrmee kun je instellingen standaard maken, zodat je in één keer alle systemen binnen een bedrijf kunt inrichten. Dat scheelt enorm veel tijd. Daar ben ik nu een certificaat voor aan het halen.”

Die kennis past hij meteen toe in de praktijk. “Bij Lindhout Schildersbedrijf hebben we de hele ICT-omgeving overgenomen. Voor dat project heb ik meteen mijn kennis m.b.t. Intune in de praktijk kunnen toepassen. Mooi om te zien dat zoiets ook écht werkt en waarde toevoegt.”

Geen typische ICT’er

Thomas is allesbehalve het stereotype van een techneut die alleen achter een scherm zit. “Ik ben juist graag bij klanten. Vind het leuk om een praatje te maken, dingen uit te leggen. Je krijgt zo ook beter zicht op hoe je iemand kunt helpen.”

Zijn liefde voor ICT begon al vroeg. “Ik was een jaar of vijf toen ik computers uit elkaar begon te halen,” vertelt hij met een glimlach. “En die nieuwsgierigheid is nooit meer weggegaan.”

Ook thuis experimenteert hij volop. “Ik heb een eigen ICT-omgeving opgezet, gewoon om dingen uit te proberen.”


 

Werken in een team dat voor elkaar klaarstaat

Wat Thomas waardeert aan UnitIT, is de collegiale sfeer. “Het team is hecht, we helpen elkaar echt. Toen ik hier net begon had ik mijn vakantie al gepland – dat was geen probleem. Iedereen denkt mee.”

Ook buiten werktijd wordt er genoeg georganiseerd. “We zijn al een paar keer met het team gaan barbecueën. Rond kerst is er een teamuitje. Dat zijn echt leuke avonden, waarin je collega’s ook op een andere manier leert kennen.”

En verder…

Thomas woont in Roosendaal en is blij met zijn auto van de zaak. “Daardoor ben ik flexibel. En als ik niet werk? Dan ga ik naar de sportschool of de bioscoop in Breda. Ik ben ook groot pretparkfan – laatst ben ik nog naar Disney World geweest. En één keer per jaar probeer ik een mooie reis te maken. Gewoon even helemaal weg.”